Årsmøtet i Tana AP vil at samiske saker skal behandles i Tana

Regjeringspartiene og Frp vedtok sist høst å slå Indre Finnmark tingrett sammen med Øst-Finnmark tingrett. Sammenslåingen hadde ikke vært gjenstand for offentlig debatt i forkant, og prosessen er til forveksling lik tvangssammenslåingen av Finnmark og Troms. Selv om dagens dommer, dommerfullmektiger og øvrige ansatte skal være lokalisert i Tana, så er det ikke avklart om ledelsen for sammenslåtte Øst-Finnmark og Indre Finnmark skal sitte i Vadsø eller Tana.

Det mest problematiske ved den nye strukturen er at Porsanger er flyttet ut av rettskretsen til Indre Finnmark tingrett, slik at tingretten vil miste om lag 1/3 av sin portefølje. Det er en betydelig trussel for den framtidige bemanningen ved tingretten, og man risikerer at nærmere 20 års arbeid med å bygge opp en domstol med særlig ansvar for det samiske bare var et blaff.

Det er to måter å unngå det på:

- Regjeringsskifte, fordi en AP-ledet regjering vil reversere endringene som Høyre-regjeringen har fått vedtatt i lag med Frp

- Endring av vernetingsreglene, slik at samiske saker fra hele landet blir behandlet av Indre Finnmark tingrett

Indre Finnmark tingrett er avhengig av å få et tilstrekkelig tilfang på saker for å kunne opprettholde og utvikle sin kompetanse. Årsmøtet i Tana Arbeiderparti ber om at vernetingsreglene endres, slik at bestemte typer samiske saker skal behandles av Indre Finnmark tingrett i første instans. Tana AP mener regjeringen må sørge for at dette spørsmålet utredes slik at endringer i vernetingsreglene kan ses i sammenheng og behandles sammen med Domstolskommisjonens siste delutredning.