Årsmøtet i Tana Arbeiderparti krever åpenhet og rettferdig konkurranse i dagligvarebransjen

Årsmøtet i Tana Arbeiderparti ser med bekymring på fallende lønnsomhet i sauenæringa. Dette er en situasjon som i hovedsak skyldes at det produseres mer kjøtt enn det som selges i markedet. Årsmøtet i Tana AP konstaterer dessuten at utfasingen av eksport av jarlsbergost ventelig vil føre til overskudd av melk. Årsmøtet i Tana AP understreker at det påligger landbruksmyndighetene et ansvar for å sikre best mulig markedsbalanse og sikre at det arktiske landbruket ikke svekkes som følge av de endringene man nå står overfor.

Det å sikre rettferdige konkurransevilkår og å sikre fordeling av makt mellom produsenter, matvarekjeder og forbrukere er avgjørende for å lykkes med det.

Det har de siste årene vært en betydelig konsentrasjon i dagligvarebransjen, med noen få store aktører som i dag dominerer markedet. Matvarekjedene er i en posisjon med enorm innflytelse over hva vi skal ha til middag. Når kjedene i stadig større grad satser på egne merkevarer, så innebærer det en risiko for at produkter fra samvirkebedriftene og andre uavhengige produsenter skvises ut av konkurransen. Det påvirker igjen hvor mange bønder vi har i Norge og hvor de er lokalisert. Tine og Nortura har plikt til å ta imot melk og dyr uansett hvor i landet bonden er lokalisert. Det er en grunnleggende forutsetning for at vi har et levende jordbruk i hele landet. Dersom kjedene prioriterer egne merkevarer uten de samme kravene til tilstedeværelse så betyr det at samvirkebedriftene som videreforedler så å si all landbruksproduksjon i Finnmark vil bli utkonkurrert.

Årsmøtet i Tana AP registrerer at dagligvarekjedene har som strategi å overta distribusjonen fra sine leverandører. Et aktuelt eksempel på det er at Norgesgruppen ønsker å overta distribusjonen til Tine. Når dagligvarekjedene overtar varetransporten for leverandørene sine øker det kjedenes mulighet til å prioritere plass til egne merker og nedprioritere uavhengige leverandører. Hvis for eksempel bilen er full må man forvente at dagligvarekjedene prioriterer plass til egne merkevarer framfor produktene til de uavhengige leverandørene.

Konkurranse er en forutsetning for kvalitet, mangfold og kundenes valgmuligheter – så fremt den skjer på like vilkår. Når matvarekjedene i større grad vil lage produktene selv og overta distribusjonen til konkurrentene av disse varene, så er det desto viktigere at samfunnet etterspør etikk, åpenhet og like spilleregler for alle. Hvis ikke så må man forvente at prisene øker, mangfoldet minker og at distriktsarbeidsplasser settes i spill.

Årsmøtet i Tana AP viser til at to offentlige utvalg har utredet disse spørsmålene. Matkjedeutvalget påpekte at det norske dagligvaremarkedet er sterkt konsentrert. Dagligvarelovutvalget la i 2013 frem forslag til lov om god handelsskikk, som skulle regulere forhandlingene og sikre mer åpenhet og bedret konkurranse.

I fjor ba Stortinget regjeringen legge fram en lov om handelsskikk. Årsmøtet i Tana AP forventer at en ny lov med et uavhengig tilsyn kommer på plass snarest.

Lam som spiser kraftfor på innlandsbeite