Endringer i Finnmarksloven

Tana Arbeiderparti aksepterer ikke at det skal bli vanskeligere å få til en rettferdig og endelig avklaring av rettighetsforholdene i Finnmark.

original_1478640583_3489218

Tana Arbeiderparti registrerer at Finnmark AP uten videre støtter opp om forslaget fra Regjeringa til endringer i Finnmarksloven jfr høringsskriv desember 2015. Vi stiller oss sterkt spørrende til det.

Hovedinnholdet i notatet fra departementet refereres her:

Forslaget om endringer i finnmarksloven § 43 første ledd innebærer en justering i statens plikt til å dekke sakskostnader i saker for Utmarksdomstolen for Finnmark som gjelder krav om rettigheter som Finnmarkseiendommen (FeFo) har motsatt seg. Det foreslås at Finnmarkskommisjonen må ha konkludert med at motparten har rettigheter på grunn som FeFo i dag har grunnbokshjemmelen til, for at staten skal ha plikt til det. I tillegg foreslås et nytt tredje punktum i § 43 første ledd, der det åpnes for at Utmarksdomstolen utover dette kan bestemme at staten skal dekke nødvendige sakskostnader i saker av prinsipiell karakter eller dersom andre særlige grunner tilsier det.

Det foreslås også å oppheve forskriftsbestemmelsen om at tilkjente sakskostnader etter § 43 dekkes over Utmarksdomstolens eget budsjett.

Sametinget har fremholdt at det bør tas inn et nytt fjerde punktum «nektelse for dekking av partenes nødvendige utgifter krever enstemmighet».

Tana Arbeiderparti mener Sametingets forsalg bør imøtekommes. Dersom spørsmålet om saksomkostninger kan skape tvil om private parters mulighet til å fremme krav overfor Utmarksdomstolen må dette unngås.

Tana Arbeiderparti registrerer også at spørsmålet om saksomkostninger reises på et uheldig tidspunkt. Dette burde ikke vært reist midt i prosessen med kartlegging av bruks- og eierrettigheter i Finnmark. Om dette bidrar til ulik behandling av enkelt personer i Finnmark er dette også svært uheldig.

Vi går derfor mot forslaget fra Justisdepartementet, og aksepterer ikke at det skal bli vanskeligere å få til en rettferdig og endelig avklaring av rettighetsforholdene i Finnmark. Forslaget fra departementet er et tilbakeskritt i forhold til en slik målsetting som det har vært stor enighet om også innen Arbeiderpartiet.

Kontaktperson: Jon Arild Aslaksen, mobil: 46400259