Fefo: identifisering av handlingsrom og fokus på dialog

Årsmøteuttalelse fra Tana AP

I tråd med ordinære saksbehandlingsregler hadde styret før jul 2020, akseptert konklusjonene fra Finnmarkskommisjonen om at befolkninga i Karasjok har de grunnleggende rettighetene til grunn og ressurser innenfor kommunens grenser.

Tana arbeiderparti beklager at den nye ledelsen i FeFo opptrer svært useriøst i behandlingen av denne saken, gjennom sitt vedtak om å forkaste dette vedtaket. Man anerkjenner ikke rettigheter i tråd med konklusjoner fattet av kommisjonen.

Tana Ap har forståelse for at det kan være ulike syn i en sak, men når Fefo velger å fatte to motstridende vedtak i samme sak, med noen få ukers mellomrom, skaper dette unødvendig usikkerhet for lokalbefolkningen i Finnmark. En slik prosess inngir ikke tillit, og Fefo burde selv ha forstått at denne type saker best kunne vært løst ved mekling i forkant av styrebehandling.

Tana Ap ber Sametinget og Fylkestinget utarbeide eierskapsstrategi som bedre ivaretar forutsigbarhet for befolkningen i Finnmark i forbindelse med den rettighetskartleggingen som gjøres av Finnmarkskommisjonen.

Tana Ap ber derfor at de to folkevalgte organene i fellesskap bruker det politiske handlingsrommet som alltid finnes, for å sikre en behandling og løsning basert på dialog.

I den grad man behøver lengre tid i forhold til de tidsfrister som nå gjelder, bør man overveie å be Stortinget utvide tidsfristen for kunne utvikle en dialogbasert løsning.