Finnmarkseiendommens fremtid i en større Nord-norsk region.

Årsmøtet i Tana Arbeiderparti mener at styringen av Finnmarkseiendommen Fefo vil bli truet i en større Nordnorsk region.

Tana Arbeiderparti mener at Finnmark må bestå som egen region.Årsmøtet i Tana arbeiderparti konstaterer at den borgerlige regjeringen går inn for tvangsløsninger når det gjelder sammenslåing av kommuner og fylker.

For Finnmarks vedkommende vil årsmøtet peke på en særlig utfordring ved en mulig sammenslåing med Troms. Det gjelder styringen av Finnmarkseiendommen (FeFo). Dette er et viktig regionalt organ som ble til gjennom et langvarig arbeid og stor tilpasningsevne fra alle parter. FeFo er et forvaltningsorgan som kun gjelder innmark.

Tana Arbeiderparti mener det er vanskelig å se for seg at et større folkevalgt organ kan overta medstyringsplikten som Finnmark fylkesting har i dag. Finnmarksloven slår fast at Finnmark Fylkesting velger 3 av 6 representanter til styret. Fylkestinget har også, på grunnlag av detaljkunnskap om fylket, viktige funksjoner i forhold til utviklingen av FeFos strategier, planer m.v.

Tana Arbeiderparti frykter at dette vil kunne bli satt over styr ved en sammenslåing med Troms, og etter årsmøtets oppfatning er dette hverken utredet eller kartlagt tilstrekkelig.

Fefo logo