Forslag til program for Finnmark AP og Troms AP til høstens fylkestingsvalg

Programmet skal behandles og vedtas på fellesmøte mellom de to fylkespartiene i Alta 23. og 24. mars. Det er mye god og gjenkjennelig AP-politikk i dette dokumentet som Tana Arbeiderparti lett kan slutte seg til.

Bilde av nye Tana bru

Dette er de viktigste prioriteringene for Tana AP:

- Å beholde dagens skolestruktur, inkludert LOSA-ordningen- At Finnmarkseiendommen fortsatt skal styres av finnmarkingene ved at det opprettes et eget organ sammensatt av kommunene i Finnmark som får i oppgave å utpeke styremedlemmer til FEFO- Å utvikle Samisk barneteater til en nasjonal institusjon (og vi er kjempeglade for at programkomiteen har lagt det inn i programutkastet)

- Tana AP er opptatt av at Tromsø og Vadsø formelt og reelt skal likestilles som fylkeshovedsteder i det nye fylket (mens vi venter på oppløsning av tvangsekteskapet etter stortingsvalget i 2021). Her er vi ikke fornøyd med flertallsinnstillinga fra programkomiteen, og dette kommer vi til å jobbe videre med fram mot fellesmøtet.