Innkomne forslag til årsmøtet

Forslag om utdanning. Forslagsstiller: Marici Skjåvik

1- Barneskoleelever må få mulighet til å bli møtt på skolen med utdannet lærer.2- Lærere, skoleassistenter, barnehagelærere og assistenter i barnehagene må ha mer mulighet til å bli med på kurs og oppdatere seg.3- Variert og desentralisert videregående skole. Det er absolutt skummelt hvor mange ungdommer i Tana og i Finnmark generelt som ikke utdanner seg. Hvordan kan Tana Ap jobbe med saken sånn at våres ungdom kan utdanne seg? Spesielt dem som ikke har en økonomisk sterk familie.

Styrets innstilling: Årsmøtet i Tana AP støtter de tre punktene i forslaget og ber styret prioritere arbeidet med kvalitet i skolen og gode desentraliserte utdanningstilbud. Studieveiledningen må styrkes.

Forslag til politisk plan (familie, likestilling, helse). Forslagsstiller: Linn Myhre

Angående foreldrepermisjon

Arbeiderpartiets plan for foreldrepermisjon nevner kun mor en gang i den politiske planen. Dette til tross for at det er mor som har den største belastningen, både i svangerskap, under fødsel og i barseltid.

Det er av fagfolk ved flere anledninger skrevet at mor må få tilrettelagt permisjonstiden, slik at hun kan amme etter anbefalinger fra norsk helsevesen. Det anbefales at mor sikres minimum 8 mnd permisjon for å få til dette. Dette bedrer mor-barn-helse og reduserer klimaavtrykket. Ordningen som ble innført i 2018 satt kun fokus på far og hans behov. Ved å likedele barselpermisjonen, fører det til diskriminering av kvinnen som føder. Nasjonal handlingsplan for bedre kosthold anbefaler morsmelk hele første leveår, da må politikerne legge til rette for det.

Ammefri benyttes av flere, men ordningen er utfordrende for de som ikke har jobb 08-16. Særlig hvis mor har lang reisevei og lite fleksibel jobb. Dette kan løses ved at permisjonsordningen blir mer fleksibel.

Som jordmor har jeg veldig lite tro på at redusering av mors permisjon for å få far på banen tidlig, kan ha noen effekt på likestilling i arbeidslivet. Forskning gjort i 2009 (ISF, institutt for samfunnsforskning), viste at utvidelse av fedrekvoten, ikke hadde noen effekt på likestilling i arbeidslivet. Hvorfor dagens politikere prøver samme virkemiddel, på bekostning av kvinner som har født barn, på nytt igjen, virker ikke gjennomtenkt.

Hvis AP vil jobbe for likestilling, så kan en gi far selvstendig opptjeningsrett til permisjon.

Likestilling

AP ønsker å fremstå som et parti som virkelig satser på likestilling. Hvordan kan det å få barn brukes som virkemiddel her? Det er ikke rettferdig å gi like deler av permisjon til mor/far, fordi foreldre ikke stiller biologisk likt under disse omstendighetene. Hos likekjønnede par, så tar flertallet av kvinnene som har føder, størst andel av permisjonskvoten.

Hvis vi ikke får barn i Norge, så kan ikke velferdsstaten opprettholdes. Det er belastende å være gravid og føde barn. Det er belastende å sove lite og likevel jobbe fullt. i vårt samfunn har vi kun verdi hvis vi jobber 100 % gjennom hele livet. Dette kan måles i penger og regnskap. For å kunne holde Norge i gang, så trengs arbeidsfolk. For å få arbeidsfolk, så må vi føde barn. Likevel så er det å være gravid og føde og ”være så frekk” å ta hele permisjonstiden og kanskje enda mer, ulønnet, sett på som lite verdifullt. Arbeidsgivere vil ikke ansette gravide. Selv om det ikke er lov å spørre om familieplanlegging under intervju, så gjøres det over en lav sko. Kanskje er holdningsarbeid veien å gå. Kan det å føde barn være samfunnsnyttig OG verdifullt i seg selv?

Jordmødre – forskjell på by og distrikt

Jordmødre må få mulighet til å tilby kvinner i fødsel 1 til 1 omsorg i aktiv fødsel. Bemanningen må bli bedre på større sykehus. Fødsel er i høyeste grad akutt, og fødeavdelinger må bli klassifisert som akuttavdeling, først da kommer riktige midler inn. Dagens finansiering av sykehus fungerer ikke.

I distriktet må følgetjenesten rustes opp. Det har vært et krav siden 2010, at kvinner i fødsel, med mer enn 1,5 timers reisevei til sykehus, skal ha følge av jordmor. I Øst-Finnmark er en organisert følgetjeneste nærmest ikke eksisterende. Helseforetakene vil ikke betale, kommunen har ikke penger til det. Dette ender med at jordmødre flere steder går frivillig og ubetalt inn i vaktberedskap. Som helsepersonell har en i tillegg plikt til å stille opp når mennesker trenger hjelp. Det vil i fremtiden bli flere risikosvangerskap, også i distriktene. AP må derfor sørge for at alle kvinner har samme tilbud, altså jordmor i beredskap og følgetjeneste.

AP må jobbe for å tydeliggjøre kommunens ansvar for helsestasjonsarbeid og sørge for midler. Lovverk kan mistolkes.

Barnehage

Sørge for rullerende opptak. Ved manglende plass, så må foreldres inntekt sikres. Kontantstøtten er lav og gis ikke før barnet fyller 1 år.