Medlemsmøtet i Tana AP om kommunebudsjettet for 2020

Skape mer og dele bedre

Medlemsmøtet i Tana Arbeiderparti beklager at regjeringen i statsbudsjettet for 2020 har presentert et dårlig økonomisk opplegg for kommunene. Høyreregjeringens budsjett for 2020 gir kommunene en trippel smell:

1. Svært lav inntektsvekst gjør at mange kommuner må kutte i tjenestetilbudet

2. Kommunenes mulighet til å skaffe seg egne inntekter gjennom eiendomsskatt innskrenkes

3. Kommunene får nye oppgaver som ikke finansieres, og kommunene får mindre støtte til særlig ressurskrevende tjenester

Konsekvensen av regjeringens prioriteringer er økte forskjeller i samfunnet, kutt i skole og velferd, og økte geografiske ulikheter. For Tana kommune er budsjettet for 2020 svært krevende.

Medlemsmøtet i Tana AP ber kommunestyregruppa:

- Legge vekt på økonomisk ansvarlighet og langsiktighet i budsjettarbeidet

- Prioritere tiltak for nye arbeidsplasser og flere innbyggere

- Ivareta sårbare grupper

- Opprettholde innsatsen for samisk språk og kultur

- Legge til rette for økt fysisk aktivitet og gode kulturtilbud

Medlemsmøtet i Tana AP understreker at kommunen i en anstrengt økonomisk situasjon må legge til rette for trygge og gode skolemiljø som fremmer trivsel, mestring og læring. Medlemsmøtet ber kommunestyregruppa oppgradere uteområdene og videreføre bemanningen ved Tanabru skole og Deanu sámeskuvla. Tana Arbeiderparti har som mål at alle som går ut av grunnskolen i Tana skal fullføre videregående opplæring. For å lykkes med dette må undervisningen i tanaskolen gjennomføres med kvalifiserte lærere, og tidlig innsats må prioriteres. Medlemsmøtet i Tana AP ber om at det utarbeides en kompetanseplan for de ansatte i barnehagene og skolene. Etter- og videreutdanning av lærerne må prioriteres utfra kravene i de nye læreplanene og skolenes behov, herunder undervisningskompetanse og bruk av digitale metoder. Kompetansearbeidet må styres for å unngå at kvalifiserte lærere erstattes av en høyere andel ufaglærte.