Sámi mánáid teáhter – Samisk barneteater

Årsmøtet i Tana Arbeiderparti den 10. feb. 2018, ber om at Sametinget bidrar med mer midler til driften av Sámi Mánáid Teáhter i Tana og på den måten bidrar til at satsingen på samisk språk og kultur styrkes.

Samisk barneteater forestilling i Tana

Tana kommune har sendt søknad til Sametinget og bedt om å styrke samisk barneteater.

Barneteateret har i dag bare en ansatt. Det sier seg selv at med kun en ansatt, er det begrenset mulighet for videreutvikling av det samiske barneteateret. Sametinget bidrar i dag med et årlig tilskudd, men Sametingets satsing på kultur i Tana er bare en liten brøkdel av satsingen på kultur i de andre samiske kommunene i Norge.

Sámi mánáid teáhter gir et profesjonelt tilbud til samiskspråklige barn og ungdommer i grunnskolealder hver uke gjennom hele skoleåret. Det er den eneste institusjonen som gir et slikt tilbud på dette nivået i Norge. Samisk barneteater er et tilbud også for barn i nabokommunene Nesseby og Utsjok.  Det samiske barneteateret er allerede i dag meget anerkjent og har forestillinger både nasjonalt og internasjonalt. De har representert Norge og Sápmi på internasjonale barneteaterfestivaler. Teateret bidrar mye til å heve statusen på samisk språk lokalt, regional, nasjonalt og internasjonalt. Deltakelse i teaterundervisningen styrker ikke bare barn og unges kulturelle uttrykk på samisk, det gir også en språk- og fremføringskompetanse som bygger fremtidige samiske ledere. Teateret har stått for flere produksjoner og drives i dag med stor hjelp av dugnad fra foreldre og andre. Man er helt avhengig av slik dugnad både i dag og i fremtiden.

Det er behov for å styrke teateret med flere stillinger slik at det fantastiske arbeidet som gjøres ikke blir så sårbart og at man kan få gjort mye mer for våre barn og unge som ønsker å utvikle seg kunstnerisk i og på samisk.