Sikre fremtiden for Tana videregående skole og Losa i Finnmark

Medlemsmøte i Tana Arbeiderparti har i møte den 8. desember 2015 fattet følgende vedtak til uttalelse:

Tana Arbeiderparti er svært skuffet over at fylkesrådmannen igjen foreslår å legge ned LOSA. Vi forventer at fylkespolitikerne opprettholder skolestrukturen som er så viktig for ungdommen i kommunene i Finnmark. Vi forventer at fylkespolitikere jobber for å videreutvikle LOSA som er den eneste utdanningsformen som virkelig tar inn over seg avstandsulempene i vårt store fylke.

Tana Arbeiderparti registrerer også at fylkesrådmannen vurderer å flytte Tana videregående skole til Alta. Det kan ikke være sånn at alle utdanningstilbud skal flyttes til Alta som allerede i dag har en av landets største videregående skole.

I Tana er landbruket den viktigste næringen og bidrar med sysselsetting for omkring 200 personer. For nyrekruttering og etterutdanning innen de «grønne» linjene så er utdanningen en av bærebjelkene for matproduksjonen som skjer i Tana. Landbruksnæringen er relativt sett viktigere for Tana enn for Alta, selv om landbruket er noe større i Alta kommune.

Tana kommune har mange naturgitte fortrinn i Finnmark med tanke på tilgang gode dyrkbare arealer og en positiv utvikling med nyinvesteringer i driftsbygninger. De fleste som investerer har fått sin utdannelse på Tana videregående skole. Tana videregående får verdens første landsdekkende linje i hundekjøring fra høsten 2016. Linja blir etablert på verdens nordligste landbruksskole. Lokale ildsjeler har jobbet for denne linja i svært mange år. Tana kommune har for øvrig et svært aktivt hundesportmiljø med mange arrangement og aktører som bruker hund som reiselivsprodukt. Tana videregående skole har vært i mange år, og er sentral i med å stille personell i arrangementet Finnmarksløpet.

Tana Arbeiderparti ber fylkespolitikeren holde løftet om å sikre Tana videregående skole og avvise eventuelle utredninger om flytting av Tana videregående skole.