Tana AP vil ha økte lokale ringvirkninger fra kvartsittbruddet i Austertana

Leonard Nilsen og sønner (LNS) Transporterer kvartsitt fra bruddet i Austertana og ned til utskipningskaia.

De rike bergverksressursene i Finnmark gir mulighet for ny aktivitet og nye arbeidsplasser. Samtidig er det mye debatt rundt mineralnæringa i fylket, på grunn av arealkonflikter med reindriftsnæringa, svært synlige inngrep i naturen og kritikk mot at næringa ikke i tilstrekkelig grad gir lokale ringvirkninger.

Elkems kvartsittbrudd i Austertana har i om lag 45 år vært en hjørnesteinsbedrift i Tana, med om lag 40 arbeidsplasser i Elkem og hos Leonard Nilsen AS. Uten kvartsittbruddet ville det vært vesentlig færre innbyggere i Austertana, og mindre aktivitet i kommunen som sådan. Tana Arbeiderparti ønsker derfor å bidra til at den eksisterende bergverksindustrien i Austertana kan videreutvikle seg. Dette må gjøres i samarbeid mellom næringa og kommunen, reindrifta og andre brukere av naturen.

Tana AP mener det er viktig for legitimiteten til bergverksnæringa og Elkems virksomhet i Austertana at en større andel av overskuddet fra virksomheten pløyes tilbake til lokalsamfunnet. Målet med dette er 1) å stimulere til økt bosetting og 2) å skape ny næringsvirksomhet i Austertana.

Både kommunen og Elkem som bedrift er tjent med at Austertana er et levende lokalsamfunn med skole og infrastruktur som gjør det attraktivt for unge mennesker å etablere seg der.

Styret i Tana AP viser til at det allerede finnes et «Austertanafond» for at bygda skal kompenseres for tidligere kraftutbygging. Årlig påfyll er i størrelsesorden 20 000 – 70 000 kr per pr fra kraftverket i Kongsfjord. Tana AP mener dette fondet er et verktøy som kan brukes mer aktivt for å fremme bosetting, vekst og ny næringsutvikling i Austertana, men det krever langt større påfyll og investeringer fra fondets side. Tana AP foreslår at Elkem inviteres til å komme med årlige bidrag til fondet. Summen må ta utgangspunkt i Elkems omsetning fra kvartsittbruddet. Elkem må på sin side være representert i styret. Det bør være tett kontakt mellom fondet og kommunen, slik at man sikrer best mulig samordning av politikk og økonomiske virkemidler.

Dette samarbeidet må også omfatte FEFO som grunneier med inntekter fra kvartsittvirksomheten. Tana AP ønsker en god dialog med FEFO om framtidige utviklingsprosjekter i Austertana.