Tana må satse på ungdommen!

For Tana Arbeiderparti er den viktigste oppgaven i årene som kommer å legge til rette for vekst og utvikling, opprettholde dagens innbyggertall og legge til rette for at barnefamilier og yngre mennesker velger å bosette seg i kommunen vår. Satsing på ungdom vil derfor være en rød tråd i vår politikk de fire neste årene.

En god oppvekst varer hele livet

Naturressursene er viktige for Tana, men menneskene er enda viktigere! En god oppvekst er den viktigste investeringen vi gjør for framtida. Vi vil at alle barn som vokser opp i Tana skal få en god start i livet, og at barnehage, skole og fritidsaktiviteter skal gi trygghet, mestring og tilhørighet til Tana.

De siste femten årene har Tana kommune investert tungt i framtidsrettede bygg for våre barn og unge. Sameskolen, Tanabru skole, flerbrukshallen og svømmehallen er flotte og moderne omgivelser for læring og fysisk aktivitet. I neste kommunestyreperiode vil vi prioritere innholdet i skolen. En hovedsak for Tana AP er at alle elever skal ha et trygt og godt skolemiljø der man trives og opplever mestring og læring. Det krever innsats over tid, og må involvere både skolens ansatte, elevene og foreldrene.

Arbeiderpartiet har som mål at alle som går ut av grunnskolen i Tana skal gjennomføre videregående opplæring. Grunnlaget for gjennomføring legger vi allerede i barnehagen og de første skoleårene. Kommunestyret har et vedtatt mål om å komme opp på landsgjennonnomsnittet når det gjelder skoleresultater. I vår har det vært flere medieoppslag om at Tana har en høy andel ufaglærte lærere. Hovedårsaken til det er at mange av de fast ansatte lærerne er ute i permisjon for å ta etter- og videreutdanning, og at man ikke har fått utdannede lærere som vikarer for de som er under utdanning. Derfor vil kommunen ansette flere lærere i faste stillinger, slik at man i mindre grad trenger å ta inn vikarer i slike tilfeller.

Tana videregående skole og LOSA er svært viktige utdanningsinstitusjoner for Finnmark og for kommunen vår. Tana AP vil jobbe iherdig for å bevare og videreutvikle disse tilbudene.

Mestring og det å være en del av et fellesskap er viktig for oss alle, særlig for mennesker i begynnelsen av livet. Alle barn må få tilbud om å delta i idrett, fritidsaktiviter og gode kulturtilbud. Arbeiderpartiet vil gi idretten gode betingelser, ha gode tilbud i kulturskolen, beholde ungdomsklubben, styrke samisk barneteater og ha lavterskeltilbud for fysisk aktivitet. I sitt siste møte for sommerferien vedtok kommunestyret å utrede ettermiddagsåpent på miljøbygget. Målet er at dette skal gi flere tilbud som for eksempel leksehjelp og sunn mat i tillegg til det man allerede har på biblioteket, klubben og kulturskolen.

Psykiske helseplager blant barn og unge er dessverre et økende problem. Når vi også vet at de fleste diagnosene oppstår før voksen alder og tidlig hjelp og forebygging har stor helseeffekt, er det viktig at helse- og omsorgstjenestene til unge styrkes. Ikke minst er det helt avgjørende at vi har en god og tilgjengelig skolehelsetjeneste.

Tilbake til Tana

Før i tida var man voksen når man ble konfirmert. Jeg er litt usikker på når man blir voksen nå for tiden. For Tana er det uansett viktig å sette inn mer innsats på aldersgruppen 20-40 år, med sikte på at denne aldersgruppa skal velge Tana som bosted. Det er mange ting som er med på å avgjøre hvor man bosetter seg, men det er iallfall to grunnleggende ting som må være på plass: jobb og bolig.

Tana AP skal føre en aktiv næringspolitikk. Vi vil satse spesielt på mat, opplevelser og på Tana bru som knutepunkt.

Tana har mange dyktige etablerere som har lyktes godt med sine bedrifter. Dersom vi skal få til vekst så er vi avhengige av at nye generasjoner skaper arbeidsplasser til seg selv og andre. Vi ønsker gründere hjertelig velkommen! Vi vil jobbe systematisk med å bruke mulighetene som finnes i det næringsrettede virkemiddelapparatet, vi vil legge til rette for at bedrifter kan leie rimelige kontorer og infrastruktur i næringshagen i oppstartsfasen og vi vil forsøke å koble bedrifter og investorer.

Kommunen må også markedsføre Tana som etableringssted, være i forkant med å regulere nærings- og boligtomter i Tana bru, og gjøre det enklere å få boligtomter utenfor sentrum og allerede etablerte boligfelt.

Kommunen har en svært viktig rolle som arbeidsgiver med tanke på å holde på ungdommen og å rekruttere nye innbyggere. Det er hard konkurranse om den arbeidskrafta kommunen trenger. Derfor er vårt mål at Tana kommune skal ta inn seks lærlinger per år. Det er viktig å holde kontakt med ungdom som er ute av kommunen i lengre perioder, og å knytte kontakt med framtidige arbeidstakere. Det vil vi blant annet gjøre ved å ha praksisplasser til disposisjon for utdanninger som er relevante for kommunen, og oppmuntre studenter til å skrive masteroppgaver som er relevante for Tana.

Tana har et godt utgangspunkt for framtiden. Jeg håper flest mulig vil være med på skape den!Helga Pedersen, ordførerkandidat - Tana Arbeiderparti