Tana videregående skole i ny storregion

Medlemsmøtet i Tana Arbeiderparti den 27. november 2017 er bekymret for den videregående skolestrukturen i et fremtidig sammenslått fylke bestående av Finnmark og Troms.

I Tana har vi Tana videregående skole som er den eneste skolen i Finnmark med tilbud innenfor landbruk, naturbruk grønn sektor i fylket. Det er den eneste skolen i et område hvor man i Norge har arktisk landbruk. Skolen utdanner nye agronomer og gir samlings-, nettbasert videreutdanning til bønder som mangler formell kompetanse og har landslinje for hundekjøring. Skolen fyller hele 100 år i 2018 og har god søknad til sine studieretninger. Unge bønder og ikke minst kvinner som investerer i nye gårdsbruk i dag, har ofte sin utdanning fra Tana videregående skole.

Skolen har stor betydning for det arktiske landbruket, utmark, fiske, fangst, hest, hundekjøring, økologisk hagebruk. Skolen har i dag 11 lærlinger og 36 ansatte med høy kompetanse

Tana videregående skole har flere ganger vært truet av nedleggelse, men våre fylkespolitikere har heldigvis sikret dette unike skoletilbudet.

Medlemsmøtet I Tana Arbeiderparti forventer at det forlanges garantier i forhandlingene om fylkessammenslåing for opprettholdelse av Tana videregående skole i en sammenslått region.