To år med flertall og samarbeid!

10. OKTOBER 2019 – 10. OKTOBER 2021. HVA HAR SKJEDD?

Men først; bra fakta om Tana:

Boligbygging

De siste års utvikling i Tana generelt, viser årlig økning i antallet boliger. I perioden 2008-

2020 har Tana hatt en akkumulert økning på 15,4% (nest størst i Finnmark). Alta er størst i

Finnmark med økning på 20,4% for samme periode.

De to siste årene har vi tildelt følgende boligtomter:

SIEIDDÁJOHGUOLBBA BOLIGFELT- to tomter.ČORROGUOLBBA BOLIGFELT- tre tomter.

Det er også målt opp tomter i det private boligfeltet: Bjørkelia Nordre-ni tomter, fire av dem er bebygd.

Tildelte næringstomter er:

Grenveien industriområde- en tomt- Svein Hammer Eiendom AS.Tanabru sentrum- en tomt- El. ladestasjon- Varanger Kraft.Heargeguolbba industriområde- to tomter.

- Tomt til Tekforvalt AS- (tømrertjenester og rådgivning innenfor bygg og anlegg).

- Tomt til YX Norge AS for drivstoffanlegg.

Fødselstall

2019: 27 barn

2020: 32 barn

Fylkeskommunen investerer!

Ny tannklinikk åpnet høsten 2020

Oppgradering av fv 98 og fv 890

Ny asfalt på:

Fv 98 Smalfjordkrysset  -  Smalfjord kai, Fv 890 Tana bru, øst – RødbergnesFv 895   Skiippagurra  -  GullfjellFv 8100 Smelror  -  Vardø/BåtsfjordFv 8080 Rustfjelbma  -  Langnes

…. og i Boftsa 😊

Og vi har selvsagt ikke glemt nye Tana bru!

TING DET ER GRUNN TIL Å FEIRE:

Vi legger til rette for nye arbeidsplasser og flere innbyggere:

Tilført primærnæringsfondet 1,1 mill krVedtatt oppstart av arbeidet med å utvikle Tana som reiselivsmål Startet arbeidet med å lage en jordbruksplan for TanaTine Tana består!Fått gjennomslag for at Tanafjorden ikke skal åpnes for reketrålingTildelt areal til nye etableringer i Torhop havn for å sikre mottak av hvitfisk, og gjenopptatt arbeidet med reguleringsplan for områdetKjøpt areal og straks ferdig med reguleringsplanen for småbåthavna i AustertanaNasjonalt villakssenter er i gangVedtatt ny sentrumsplanØkt bevilgningene til startlånNytt boligfelt i Tanabru med 50 tomter klare for utbygging

Helse og omsorg:

Innført hel jordmorstilling i samarbeid med NessebyAnsatt ergoterapeut i samarbeid med NessebyFortsatt utbyggingen av helsesenteret med nye demensplasser og akuttmottak

Skole og oppvekst:

Tana kommune som arbeidsgiver:

Flere kommunale lærlingeplasser (målet vårt er 6, vi har på plass 5)Stilt praksisplasser til disposisjon for den samiske sykepleierutdanninga den nye sykepleierutdanninga som starter i Kirkenes januar 2022Vedtatt nytt reglement for varsling

Kultur og idrett:

Gitt tilskudd til dagsturhytteInnført årlige tilskudd til skiløypekjøring, hestesportklubbens bruk av ridehallen og drift av idrettsrådetStyrket tilbudet i kulturskolen

Vann, vei og natur

Andre saker:

Vi takker kommunestyret for et godt samarbeid så langt. Og ikke minst vil vi rette en stor takk til kommunens ansatte som har strekker seg langt og har hatt betydelig merarbeid som følge av pandemi og annen krisehåndtering gjennom halvannet år.

Helga Pedersen og Odd Erik Solbakk