Utbedring av løype 9 - Tanaelva

Løype 9 langt Tanaleva binder hele kommunens løypenett sammen. Hvert år tar det lang tid før denne løypa kan åpne, da det på sørsiden av Tanabru alltid er flere råker som hindrer denne løypa å åpne. På nordsiden av Tanabru er det en vei i som går ned på elva. En bør derfor vurdere å lage en lik vei på nordsiden, eller på annen måte sørge for at scooterløypa unngår farlige områder med råk.

Tana Arbeiderparti vil se på utbedringer av løype 9 – Tanaelva, slik at en unngår å måtte kjøre over områder med farlige råker. Tana Arbeiderparti vil starte dette arbeidet så snart som mulig og setter av penger via budsjettreguleringer til dette formålet.

En bør også se på løypeløsningen på nordsiden av Tanabru, med tanke på om denne også bør utbedres, slik at det både på nord- og sørsiden av Tanabru er trygt å kjøre scooter ned på Tanaelva.

Snøscooter og mulighet til å dra på fjelltur, også uten å måtte ha scooteren på tilhenger, er viktig for mange mennesker som bor i Tana. Mulighet for å kjøre scooter er også en av grunnene til at mange velger å bosette seg i kommunen vår. Det er viktig at scooterløypene er så trygge som mulig, og en bør derfor søke å stikke løypene slik at de er mest mulig trygge. Slik situasjonen er på sørsiden av Tanabru, er løypene overhodet ikke trygge, og det kan oppstå farlige situasjoner, spesielt hvis en kjører med folk i sleden.

Tana Arbeiderparti mener at det er viktig at scooterløypene våre er så trygge som mulig, og vil derfor begynne med å utbedre løype 9.