Utbygging av fiber i Austertanaområdet

Årsmøtet ber kommunestyregruppa om å bidra til utbygging av fiberbasert bredband i Austertanaområdet i tråd med valgprogrammet til Tana Arbeiderparti. Det kan settes av midler i forbindelse med behandling av regnskapet for 2016 for Tana kommune. Tana Arbeiderparti mener at en viktig forutsetting er om Austertana fortsatt vil være en del av Tana kommune før man går i gang med utbyggingen. Tana Arbeiderparti mener at Elkem i Austertana også må være med å bidra økonomisk for å vise at hjørnesteinsbedriften ønsker å bidra til viktig infrastruktur i bygda. En slik infrastruktur vil komme bedriften til gode gjennom bedre nettforbindelse til bedriften og for å øke bolysten i bygda.

Bakgrunn. Bidraget fra kommunen for utbygging av fiber i Austertanaområdet er beregnet til 1,8 millioner. Dette kan reduseres hvis Elkem også bidrar med noe. Det har vist seg vanskelig å få midler gjennom den nasjonale NKOM ordningen da det er lite midler tilgjengelig der og de prioriterer utbygginger som dekker mange abonnenter. Tildelinger fra NKOM er dessuten sent på høsten. Det er mulig å komme i gang med en utbygging sannsynligvis allerede i år 2017 i dette området fordi Varanger kraft har trukket fiber frem til trafoer i området i 2016. Kommunestyregruppa bør også be om å få utarbeidet kostnadsoverslag på utbygging av fiber på strekningen fra Rustefjelbma til Šuoššjohka, samt siste delen ned til Langnes. På strekningen mot Langnes bør man se om det er mulig med kabelløsning lagt ned i grøft ved vei i samarbeide med lokale aktører.  Det er stor usikkerhet til konsekvenser og hvor stort behovet for omstilling vil være for Tana kommune om Austertana skulle bli en del av Båtsfjord kommune. Inntektstapet for kommunen kan tenkes å være betydelig selv om det også vil gi betydelige besparelser i utgifter. Derfor bør man forberede et fremtidig omstillingsbehov for Tana kommune ved å sette av mest mulig av overskudd i regnskap for 2016 til disposisjonsfond.Kommunestyret vedtok følgende i forbindelse med behandling av budsjett 2017: Formannskapet vurderer å søke statlige midler i støtte for utbygging av fiberbasert bredband for strekningen Sandlia til Austertana fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Tana kommunestyre utfordrer Elkem til å være med å bidra økonomisk til denne utbyggingen da de også vil nytte godt av dette. Det innhentes nytt tilbud på utbygging. Formannskapet vurderer etter tilbudsinnhentingen om man skal igangsette utbygging og om kan benytte midler fra kraftfond til tiltak i Austertana til dette. Konsekvens av en eventuell kommunegrensejustering må ses i sammenheng med dette.
Lasting av kvartsitt på Wilson båt hos Elkem i Austertana.