Finnmarkingene skal fortsatt ha full styring med FeFo

I forbindelse med tvangssammenslåingen av Troms og Finnmark har regjeringen ikke tatt hensyn til, eller vurdert konsekvenser for at man i Finnmark har en egen forvaltningsordning for grunn og ressurser, FeFo. Dette organet ble som kjent opprettet av Stortinget i 2005, etter en langvarig og arbeidskrevende prosess. Hensikten med opprettelsen av FeFo, var at finnmarkingene selv skulle bli herrer i eget hus. Finnmark fylkesting oppnevner derfor fylkeskommunens representanter til styret i FeFo.

Logo for Fefo Finnmarkseiendommen

Regjeringen er nå dessverre i ferd med å forlate disse prinsippene helt og holdent, og har fremmet forslag om at det nye sammenslåtte fylkestinget, hvor representanter fra Troms etter alle solemerker har flertall, skal ha avgjørende innflytelse over styresammensetningen, valg av medlem til kontrollkomiteen, og disponering av eventuelt overskudd fra driften av Fefo.

Forslaget går ut på at styrerepresentantene skal være fra Finnmark, men at de velges av det nye sammenslåtte fylkestinget. Når det gjelder disponering av overskudd, skal dette gjøres av det samlede fylkestinget.

Det er ganske frekt av departementet å kalle dette for mindre tekniske justeringer, når man kjenner historien med opprettelsen av Finnmarkseiendommen. Forslaget er i strid med intensjonene i Finnmarksloven. Det er heller ikke lagt frem noen begrunnelse for at man kan se helt bort fra det juridiske grunnlaget som førte frem til loven.

Endringer i loven må sikre at Finnmarks befolkning ikke taper rettigheter til land og vann, eller at beslutninger flyttes til personer som ikke bor i dagens geografiske avgrensede fylke Finnmark. Det vil si at strategi for Fefo og oppnevning av styremedlemmer skal foretas av folk bosatt i Finnmark. Dette må også gjelde for Sametinget.

Tana Arbeiderparti avviser forslaget til endring. Om Finnmarksloven skal endres må det skje på en måte som oppfyller intensjonene med loven. Der er to tenkelige modeller som ivaretar dette.

Én er at representantene fra Finnmark i det nye fylkestinget står for valg av styrerepresentanter og disponering av overskudd fra FeFo. Dette kan bli utfordrende med tanke på representativitet, da man ikke kan vite hvor mange representanter som blir valgt inn i det sammenslåtte fylkestinget fra Finnmark.

Den beste modellen er at det opprettes et eget organ, sammensatt av representanter fra kommunene i Finnmark, som står for de nevnte oppgavene.

Årsmøtet i Tana Arbeiderparti anbefaler derfor opprettelsen av et representantskap sammensatt av kommunale representanter, som står for valg av medlemmer til styret i FeFo, velger en representant til kontrollkomiteen, disponerer overskudd, og som overtar andre oppgaver som i dag måtte ligge til fylkeskommunen i forbindelse med Finnmarkseiendommen. Representantskapet må utnevnes med utgangspunkt i kommunenes innbyggertall og areal.